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Die Lampen sind so einbaufertig, benötigen jedoch noch eine Verkabelung an das System.
Die Lampen sind so einbaufertig, benötigen jedoch noch eine Verkabelung an das System.
Light and Motion hat uns gezeigt, wie wir das Fahrrad auseinandernehmen und die Beleuchtung montieren können.
Light and Motion hat uns gezeigt, wie wir das Fahrrad auseinandernehmen und die Beleuchtung montieren können.
Unser Beleuchtungspaket wird mit diesen Teilen geliefert.
Unser Beleuchtungspaket wird mit diesen Teilen geliefert.
Ihr benötigt noch Lampenhalterungen.
Ihr benötigt noch Lampenhalterungen.
Dies ist die Frontlichthalterung, die unter den Computer passt.
Dies ist die Frontlichthalterung, die unter den Computer passt.
Kabel zum Anschluss des Lichtsystems an den Motor sind online oder in deinem lokalen Fahrradgeschäft erhältlich.
Kabel zum Anschluss des Lichtsystems an den Motor sind online oder in deinem lokalen Fahrradgeschäft erhältlich.
Die Kurbel demontieren.
Die Kurbel demontieren.
Dieses Kurbelabziehwerkzeug wird zur Demontage benötigt.
Dieses Kurbelabziehwerkzeug wird zur Demontage benötigt.
Die Kurbelarme abschrauben.
Die Kurbelarme abschrauben.
Entferne die Motorabdeckungen.
Entferne die Motorabdeckungen.
Um die Abdeckung abzunehmen, muss das Antriebskettenrad entfernt werden.
Um die Abdeckung abzunehmen, muss das Antriebskettenrad entfernt werden.
Mit diesem Werkzeug wird der Sicherungsring abgezogen.
Mit diesem Werkzeug wird der Sicherungsring abgezogen.
Die rückseitige Abdeckung lässt sich viel leichter abnehmen.
Die rückseitige Abdeckung lässt sich viel leichter abnehmen.
Den Motor von der Rahmenbefestigung abschrauben.
Den Motor von der Rahmenbefestigung abschrauben.
Für die großen Schrauben wird ein Steckschlüssel-Satz benötigt.
Für die großen Schrauben wird ein Steckschlüssel-Satz benötigt.
Nach dem Lösen den Motor herunterlassen, um alle Kabel freizulegen.
Nach dem Lösen den Motor herunterlassen, um alle Kabel freizulegen.
Bevor wir die Kabel durchziehen, müssen wir die Stecker mit den Lampen verbinden.
Bevor wir die Kabel durchziehen, müssen wir die Stecker mit den Lampen verbinden.
Mit einem Lötkolben werden die Drähte vorverzinnt.
Mit einem Lötkolben werden die Drähte vorverzinnt.
Die beiden Kabel müssen nebeneinander gelegt und gelötet werden. Die Verbindungen sind versetzt angeordnet, um Kurzschlüsse zu vermeiden.
Die beiden Kabel müssen nebeneinander gelegt und gelötet werden. Die Verbindungen sind versetzt angeordnet, um Kurzschlüsse zu vermeiden.
Nun einen Schrumpfschutz über die Fuge legen und den Belag mit einer Heißluftpistole schrumpfen.
Nun einen Schrumpfschutz über die Fuge legen und den Belag mit einer Heißluftpistole schrumpfen.
Nun können die Kabel durch den Rahmen nach unten und nach außen zu den Motorsteckern geführt werden.
Nun können die Kabel durch den Rahmen nach unten und nach außen zu den Motorsteckern geführt werden.
Diese beiden Anschlüsse sollten frei sein. Sie sind die Lichtersteckdosen.
Diese beiden Anschlüsse sollten frei sein. Sie sind die Lichtersteckdosen.
Wir stecken die Steckverbinder ein.
Wir stecken die Steckverbinder ein.
Auf diesem Modell haben wir die Kabel durch den Kabelkanal des Unterrohrs geführt. Jedes eBike ist anders und Bedarf einer individuellen Kabelführung.
Auf diesem Modell haben wir die Kabel durch den Kabelkanal des Unterrohrs geführt. Jedes eBike ist anders und Bedarf einer individuellen Kabelführung.
Hier haben wir das Rücklicht verkabelt. Bei einer Vario Sattelstütze wäre eine andere Kabelverlegung notwendig.
Hier haben wir das Rücklicht verkabelt. Bei einer Vario Sattelstütze wäre eine andere Kabelverlegung notwendig.
Das Frontlicht ist für die Montage am Fahrrad vorbereitet.
Das Frontlicht ist für die Montage am Fahrrad vorbereitet.
Der Einsatz einer Fahrradcomputerhalterung ist eine Möglichkeit, den Lenker frei von Unordnung zu halten.
Der Einsatz einer Fahrradcomputerhalterung ist eine Möglichkeit, den Lenker frei von Unordnung zu halten.
Die Frontleuchte ist montiert und einsatzbereit.
Die Frontleuchte ist montiert und einsatzbereit.
Das Rücklicht ist montiert und einsatzbereit.
Das Rücklicht ist montiert und einsatzbereit.
Der Motor wird wieder in Position gebracht und alle Kabel ordentlich verlegt.
Der Motor wird wieder in Position gebracht und alle Kabel ordentlich verlegt.
Die Motorabdeckungen wieder montieren.
Die Motorabdeckungen wieder montieren.
Das Kettenblatt und die Kurbeln wieder einsetzen.
Das Kettenblatt und die Kurbeln wieder einsetzen.
Das eBike ist fast fertig und startbereit.
Das eBike ist fast fertig und startbereit.
Die Lampe wird durch die Lichttaste auf dem Display aktiviert.
Die Lampe wird durch die Lichttaste auf dem Display aktiviert.
Mit Hilfe einer Wand kannst du die gewünschte Lampenausrichtung einstellen.
Mit Hilfe einer Wand kannst du die gewünschte Lampenausrichtung einstellen.

This post is also available in: deDeutsch

It’s winter, it’s dark and the time to go ride is much reduced, but we still want to ride. We can use lights of course and a handy feature of all E-Bike motors is the ability to be able to power them and switch them on from the control interface. We wanted to know how to mount them on a bike, so Light and Motion took us through the basic steps required to install wired lights that run off the e-bike battery on a popular Bosch motor and battery system.

Lights come like this ready to install, but they need wiring into the system.
# Lights come like this ready to install, but they need wiring into the system.

In Brief

It’s worth nothing that lights come in many shapes, sizes and styles. It is important to install the correct lights that are applicable for your local laws if you intend to ride on the road. The methods here we used are applicable to most light systems on the market, although there might be small details that are different during the mounting procedure. The whole procedure took about two hours without rushing and it is possible by most people who feel they are handy with the tools we have used. Our wiring procedure is for Bosch Motor systems. Some lights come ready with correct plugs, some don’t. Here we show how to do it assuming no motor plugs are present.

Light and Motion showed us how to take the bike apart and install the lights.
# Light and Motion showed us how to take the bike apart and install the lights.

Parts Needed

The parts needed are of course the lights, mounting kits and the workshop tools to carry out the work. We opted in this case for a Bosch Intuvia computer mount and an under the seat mount. There are many differences on light systems but the general idea is to put the red light on the back and the white light on the front in places that are useful to the riders for trail use and also respect the local traffic laws if you are going to ride on the road.

The lights need to meet a certain specification. Bosch states that their second generation e-bike motor systems can use up to 18 watts of power and run at 6 volts. The lights we installed can run on a system from 6V to 18V, our lights that we mounted will produce 500 lumins of light. Nominal current draw is rated at about 0.5-0.75 amps depending on the voltage used, so we can see that light will not flatten our 500 watt batteries very quickly. Bosch suggests that if you run out of power on your ride and the motor cuts out, the lights should stay on for at least an hour afterwards.

Our lighting pack comes with these parts.
# Our lighting pack comes with these parts.
You will need light mounts.
# You will need light mounts.
This is the front light mount that fits under the computer
# This is the front light mount that fits under the computer

Bosch Motors have a specific mounting plug that needs to be joined to the light system if it does not already come with it. Here it is possible to buy the cables required to join to the lights.

Light cables are available for the motor to connect to the light online or from your local bike shop.
# Light cables are available for the motor to connect to the light online or from your local bike shop.

Drop the Motor

The first thing to do is to be able to feed the cables through the bike frame. To do this and plug everything in cleanly, we need to drop the motor of the bike and free up space to feed the cables through. In the case of our demonstration bike this required removing the covers, sprockets and  crank arms to get at the cable plugs and places to feed the wiring. Follow our method below.

Remove the cranks.
# Remove the cranks.
This is the type of crank removal tool you need.
# This is the type of crank removal tool you need.
Insert and unscrew the cranks.
# Insert and unscrew the cranks.
Remove the motor covers.
# Remove the motor covers.
Remove the drive sprocket to get the cover off.
# Remove the drive sprocket to get the cover off.
The lock ring comes off with this tool.
# The lock ring comes off with this tool.
The backside cover comes off a lot easier.
# The backside cover comes off a lot easier.
Unscrew the motor from the frame mounting.
# Unscrew the motor from the frame mounting.
The big bolts require the socket set.
# The big bolts require the socket set.
Once undone, lower the motor to reveal all the cables.
# Once undone, lower the motor to reveal all the cables.

Install and Wire The Lights

Once we had worked out where we were to place the lights, we passed the cables through the frame in an appropriate way for our bike. We also soldered the connection plugs onto the light cords and sealed the join from the elements with a heat shrink cover. We then passed the cables through the frame, fitted the light mounts and then refitted the motor.

Connecting lights

Before we feed the cables through we need to join the plugs to the lights.
# Before we feed the cables through we need to join the plugs to the lights.
With a soldering iron, pre-tin the wires.
# With a soldering iron, pre-tin the wires.
Place them next to each other and solder. The joins are offset to avoid any form of shorting.
# Place them next to each other and solder. The joins are offset to avoid any form of shorting.
Now place heat shrink protection over the join and shrink the covering with a heat gun.
# Now place heat shrink protection over the join and shrink the covering with a heat gun.

Plugging In

Now you can pass the cables down through the frame and out towards the motor plugs.
# Now you can pass the cables down through the frame and out towards the motor plugs.
These two connectors should be free and are the light plug sockets.
# These two connectors should be free and are the light plug sockets.
We plug in the connectors.
# We plug in the connectors.
On this ebike we fed the cables through the downtube cable port. Every bike is different so find your best routing.
# On this ebike we fed the cables through the downtube cable port. Every bike is different so find your best routing.
This is where we fed the rear light, obviously there is no moveable seat post here, so bike specific wiring routes are necessary.
# This is where we fed the rear light, obviously there is no moveable seat post here, so bike specific wiring routes are necessary.

Light Mounts

The front light is ready to mount on the bike.
# The front light is ready to mount on the bike.
The use of the cycle computer mount is a way to keep the bar free from clutter.
# The use of the cycle computer mount is a way to keep the bar free from clutter.
The front light mounted and ready to go.
# The front light mounted and ready to go.
The rear light mounted and ready to go.
# The rear light mounted and ready to go.

Remounting The Motor

The motor is reinstalled into position and all cables placed tidily.
# The motor is reinstalled into position and all cables placed tidily.
Re fit the motor covers.
# Re fit the motor covers.
Refit the sprocket and cranks.
# Refit the sprocket and cranks.

Ready And Check

The bike is complete almost and ready to go.
# The bike is complete almost and ready to go.
Our light is tested and is activated by the light on button on the display.
# Our light is tested and is activated by the light on button on the display.
Using a wall you can set the beam height for the type of use you need.
# Using a wall you can set the beam height for the type of use you need.

Conclusion

As you can see for some users this installation is fairly in-depth regarding time and requires some basic workshop skills. We found the overall procedure to be fairly easy and we liked the fact that at the end we had full control over the lights from the handle bar and we didn’t have to worry about having full batteries in our lights. Charge the bike and your lights are also charged.  This method works for eMTB and other road e-bikes, the principles are the same.

The only downside we can see is, if you want to take the lights off in the summer when riding off road, a quick release plug might be useful on light systems. However at only 130 grams of added weight, this might not be an issue from that point of view.

What do you find more practical? Fixed integrated bicycle lamps or a removable lighting?


Further Information about Light Installation

Website: www.lightandmotion.com
Text & Edit: Alex Boyce | eMTB-News.de
Photography: Alex Boyce

This post is also available in: deDeutsch

  1. benutzerbild

    bluecat

    Registered since 12/2011

    Alexkom schrieb:
    Light and Motion took us through the basic steps required to install wired lights that run off the e-bike battery on a popular Bosch motor and battery system.


    How to spark a useless, but harassing debate?

    Just publish a well documented, helpful guide!

    All those who taken the time to visit the article have seen it. This is not a job you gonna do on the sidewalk. You need special bike tools, shrinking tube and a heat gun, soldering iron, a park tool stand - and some handyness paired with experience. Only few readers might have all together. Nevertheless, they start bashing each other because of things like plugging in a plug causes a loss of warranty.

    Finally, they miss the point: The dealer must activate the lighting socket. Why should he do this, if he can't get any earnings (i.g. from the installation work)?

    Personally, I thinks it's sad to see how a really useful article is flooded with nonconstructive content.
  2. benutzerbild

    bluecat

    Registered since 12/2011

    Thomas schrieb:
    Es wurden hier ein paar Beitrage gelöscht. Bitte keine ständigen Beleidigungen, Provokationen, Beschimpfungen, Dauertrollerei etc.
    Wenn man mal zu einem Thema nicht zu sagen hat, ist das auch kein Problem. Danke.


    Merci vielmals!
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