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Unser Ghost Kato-Testbike wurde volle 9 Monate rangenommen
Unser Ghost Kato-Testbike wurde volle 9 Monate rangenommen - es ist aller höchste Zeit, den Antrieb mal zu checken.
Das Bike hat schon einige tausend Kilometer auf dem Buckel.
Das Bike hat schon einige tausend Kilometer auf dem Buckel.
Wir haben unser E-Bike in einen Montageständer geklemmt, was die Arbeit deutlich erleichtert
Wir haben unser E-Bike in einen Montageständer geklemmt, was die Arbeit deutlich erleichtert - bitte nicht mit dem oberen Teil der Variostütze einhängen!
Nur vom Angucken der Kette wird man nicht schlauer …
Nur vom Angucken der Kette wird man nicht schlauer …
… stattdessen sollte man eine Kettenmesslehre benutzen. Diese lässt einen wissen, wie sehr sich die Kette gelängt hat.
… stattdessen sollte man eine Kettenmesslehre benutzen. Diese lässt einen wissen, wie sehr sich die Kette gelängt hat.
Diese Kette hat sich um über 0,075 mm gelängt, was bedeutet, dass sie sich ihrem Lebensende nähert.
Diese Kette hat sich um über 0,075 mm gelängt, was bedeutet, dass sie sich ihrem Lebensende nähert.
Die Kette hat sich noch nicht um 0,10 mm gelängt
Die Kette hat sich noch nicht um 0,10 mm gelängt - wäre dies der Fall, dann würde die Spitze der Lehre reinfallen und man müsste die Kette tauschen. So können wir sie noch einige hundert Kilometer fahren.
Sollte man die Kette wechseln müssen, dann ist ein E-Bike-spezifisches Modell eine gute Idee
Sollte man die Kette wechseln müssen, dann ist ein E-Bike-spezifisches Modell eine gute Idee - die hier gezeigte Kette ist für 10-fach Antriebe, es gibt jedoch auch 11-fach Versionen.
Wenn die Kette nicht mehr ordentlich auf den Zähnen der Kassette sitzt, muss man sowohl die Kette, als auch die Kassette austauschen.
Wenn die Kette nicht mehr ordentlich auf den Zähnen der Kassette sitzt, muss man sowohl die Kette, als auch die Kassette austauschen.
Consider the cassette and hub as one unit.
Consider the cassette and hub as one unit.
Inspiziert die Zähne der Kassette genau. Wenn diese etwas hakenförmig werden oder die Tiefe nicht mehr dieselbe ist, muss sie dringend getauscht werden.
Inspiziert die Zähne der Kassette genau. Wenn diese etwas hakenförmig werden oder die Tiefe nicht mehr dieselbe ist, muss sie dringend getauscht werden. - Diese Kassette ist noch ok, aber am Ende ihrer Lebenszeit angelangt. Sie würde nicht ordentlich mit einer neuen Kette funktionieren.
Man kann gut erkennen, dass die Zähne des größten Ritzels zwar etwas abgenutzt sind, aber noch keine Hakenform besitzen.
Man kann gut erkennen, dass die Zähne des größten Ritzels zwar etwas abgenutzt sind, aber noch keine Hakenform besitzen.
Wenn man etwas an der Kassette wackelt, kann man einige Menge seitliches Spiel feststellen
Wenn man etwas an der Kassette wackelt, kann man einige Menge seitliches Spiel feststellen - wir sollten also einen genaueren Blick darauf werfen.
Die Kassette wird mit einer speziellen Nuss und einer sogenannten “Kettenpeitsche” entfernt.
Die Kassette wird mit einer speziellen Nuss und einer sogenannten “Kettenpeitsche” entfernt.
Wenn man die Kassette tauscht, sollte man IMMER auch die Kette tauschen!
Wenn man die Kassette tauscht, sollte man IMMER auch die Kette tauschen!
Nachdem wir die Kassette entfernt haben, nehmen wir uns etwas Zeit, um den Freilaufkörper zu begutachten.
Nachdem wir die Kassette entfernt haben, nehmen wir uns etwas Zeit, um den Freilaufkörper zu begutachten.
In unserem Fall liegt kein Spiel in der Nabe vor und die Achse dreht sich sanft. Sollte das nicht der Fall sein, muss man das Lagerspiel einstellen oder die Lager wechseln.
In unserem Fall liegt kein Spiel in der Nabe vor und die Achse dreht sich sanft. Sollte das nicht der Fall sein, muss man das Lagerspiel einstellen oder die Lager wechseln.
Da unser Freilauf aus Stahl besteht, hat sich die Kassette nicht in die Stege eingefressen
Da unser Freilauf aus Stahl besteht, hat sich die Kassette nicht in die Stege eingefressen - allerdings konnten wir leichtes Spiel im Freilauf feststellen. Beim nächsten Wechsel der Kassette und Kette in einigen hundert Kilometern werden wir also die Lager oder den Freilaufkörper tauschen.
Bei der Montage der Kassette sollte man auf das korrekte Drehmoment achten.
Bei der Montage der Kassette sollte man auf das korrekte Drehmoment achten.
Das nötige Drehmoment findet sich oft auf dem Lockring der Kassette. Man sollte sie nicht zu locker anziehen.
Das nötige Drehmoment findet sich oft auf dem Lockring der Kassette. Man sollte sie nicht zu locker anziehen.
Nachdem das Hinterrad wieder installiert wurde, lässt sich kein Spiel mehr feststellen.
Nachdem das Hinterrad wieder installiert wurde, lässt sich kein Spiel mehr feststellen.
Entfernt die Abdeckung der Schaltwerkskupplung.
Entfernt die Abdeckung der Schaltwerkskupplung.
Dieser Mechanismus muss gefettet werden, damit der Hebel ordentlich funktioniert.
Dieser Mechanismus muss gefettet werden, damit der Hebel ordentlich funktioniert.
Achtet darauf, nicht die Feder …
Achtet darauf, nicht die Feder …
… sondern den Mechanismus des An-/Aus-Hebels zu fetten.
… sondern den Mechanismus des An-/Aus-Hebels zu fetten.
Nun sollte sich der Hebel besser bedienen lassen
Nun sollte sich der Hebel besser bedienen lassen - wer möchte, kann die Kupplung ausschalten und so weichere Schaltvorgänge erreichen.
Stellt sicher, dass alle vier Kettenblatt-Schrauben fest angezogen sind.
Stellt sicher, dass alle vier Kettenblatt-Schrauben fest angezogen sind.
Die benötigten Anzugsmomente stehen normalerweise auf dem Kurbelarm.
Die benötigten Anzugsmomente stehen normalerweise auf dem Kurbelarm.
Am rechten Kurbelarm war eine Schraube locker, was zu nervigem Knarzen führte
Am rechten Kurbelarm war eine Schraube locker, was zu nervigem Knarzen führte - nachdem diese mit dem korrekten Drehmoment angezogen war, herrschte wieder Ruhe!
Wenn das mal kein Grund ist, den Motor zu servicen
Wenn das mal kein Grund ist, den Motor zu servicen - das Kugellager ist komplett zerstört.
Nun ist das Ghost bereit, einige hundert Kilometer mehr abzureißen.
Nun ist das Ghost bereit, einige hundert Kilometer mehr abzureißen.
Danke an Davide für die Hilfe!
Danke an Davide für die Hilfe!

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E-Bike motors produce a nominal 250 W of power, to which we add the power from our legs. So the energy passing through the parts of an E-Bike’s drive system, which includes the chain, cassette, derailleur, hubs and chain wheel, can be very high – significantly higher than a normal system. This means that drive systems are coming under increasing fatigue. We take a close look at one of our test bike’s drive train with a professional mechanic, to understand what basic checks to make for wear and when to replace certain elements or service them. 

Our Ghost test bike has been in constant use for the last 9 months
# Our Ghost test bike has been in constant use for the last 9 months - time to see what state the chain is in.
The system has covered more than a few thousand kilometers.
# The system has covered more than a few thousand kilometers.
We put the bike in the stand, which makes the job much easier
# We put the bike in the stand, which makes the job much easier - please don't clamp the upper part of your dropper post.

Chain Check

The chain is put under tremendous loads when shifting whilst E-Biking. Often double shifting and/or the extreme ends of the chain line plus the extra power increase wear on a chain. The key element to consider is the link to link distance on a chain. If it is too long, then the chain will slip and jump when pedalling under high loads or when shifting. We have observed that our chain life in the dry and dusty environment of Punta Ala, Italy, is about 2500 km. This really depends on where you’re riding, though.

To measure, how worn a chain is, we need a special chain tool that gives wear level indication. If the chain shows to be worn, then it should be replaced. There are now specific chains which have been developed for E-Bike usage which are slightly more resistant to the loads. Although the chain might be worn and putting a new one on is necessary, it doesn’t mean that the system will be ok. A cassette sometimes has to be replaced at the same time as a chain, as the two items tend to wear together – unless the chain is replaced before it has worn too far. If the chain does not sit centred on the cassette teeth properly, then it is time to replace the cassette, which we show in more detail below.

Staring at a chain won't tell you anything …
# Staring at a chain won't tell you anything …
This chain wear indicator tells, how stretched the chain is.
# This chain wear indicator tells, how stretched the chain is.
The chain has worn more than 0.075 mm which means, it's close to its end of life.
# The chain has worn more than 0.075 mm which means, it's close to its end of life.
It has not worn to the 0.10 mm limit
# It has not worn to the 0.10 mm limit - if it had and the tool dropped into the link, it would be time to replace the chain. As it is, we have a few hundred kilometres left on this chain.
If you do need to change the chain, then an E-Bike specific chain is a good idea
# If you do need to change the chain, then an E-Bike specific chain is a good idea - this is a 10-speed one, 11-speed options are also available.
We did this just to show that, if a chain doesn't sit properly on the cassette, it is time to change the cassette as well as the chain.
# We did this just to show that, if a chain doesn't sit properly on the cassette, it is time to change the cassette as well as the chain.

Cassette Check

The cassette is a very sensitive item when it comes to smooth operation of a system. If it is worn or loose, then the gears will not function properly, as misalignment is introduced into the system. The chain and cassette tend to wear together – if you change the chain more frequently rather than waiting for it to be too stretched or near the end of its life, it is possible to extend the life of a cassette a lot.

It is fundamental that the cassette unit has as little play in it as possible, either from the freewheel or the actual sprockets on the freewheel hub. If it is loose, then when you pedal hard the cassette will move and shifting will become inaccurate and noisy. According to Davide, our mechanic with many years of experience, he has noticed, particularly with cassette play, lower end SRAM cassettes compared to Shimano don’t handle shifting inaccuracies as well. SRAM of course created their EX1 cassette to deal with the issues that result from E-Bike drive stresses to counter this. Shimano have yet to release an E-Bike drive train.

Inspect the teeth for a hooked effect and also the depth of the tooth. If worn, then the cassette will need to be changed.
# Inspect the teeth for a hooked effect and also the depth of the tooth. If worn, then the cassette will need to be changed. - In this case the cassette is still ok, but at the end of its life. It won't take a new chain.
Notice there is some upper tooth wear but no hooking.
# Notice there is some upper tooth wear but no hooking.
Wobbling the cassette there is a lot of side to side play
# Wobbling the cassette there is a lot of side to side play - this requires a closer look.
We remove the cassette with a special nut and a so called “chainwhip”.
# We remove the cassette with a special nut and a so called “chainwhip”.
Change the cassette with a new chain ALWAYS!
# Change the cassette with a new chain ALWAYS!

Free Wheel Check

Depending on the style of hubs used and freewheel installed checking this point is brand dependent. Lightweight aluminium freewheels need to be checked more often, as the sprockets on the cassette dig in to the body of the hub, causing play in the sprockets, which leads to shifting inaccuracies. In our test bike case the Shimano freewheel hub is made of steel and resists wear well. SRAM XD drivers don’t have this problem, but sometimes tend to creak, if dirt gets in. Taking the cassette off and cleaning all the interfaces will solve this. Our mechanic did suggest to check, how well the ratchet pawls engage, though, as they come under greater forces when engaging. Any wear at this point can cause play and mis-shifting. Essential to a solid cassette is to make sure it is torqued correctly according to the advice of the particular model of cassette by the manufacturer. You’ll often find this information on the lockring.

After we removed the cassette we inspect the freehub body.
# After we removed the cassette we inspect the freehub body.
There is no play in the bearings and the axle rotates smoothly. If this isn't the case, you need to adjust the play or change the bearings.
# There is no play in the bearings and the axle rotates smoothly. If this isn't the case, you need to adjust the play or change the bearings.
The cassette didn't dig into the spines of the freehub, but we noticed there is still some play in it
# The cassette didn't dig into the spines of the freehub, but we noticed there is still some play in it - so when we change the cassette and chain in a few hundred km, we will change the freehub unit or the bearings as well.
Set a correct torque for the cassette when reinstalling.
# Set a correct torque for the cassette when reinstalling.
Tighten the cassette properly.
# Tighten the cassette properly.
When reinstalled on the bike there is no play in the wheel.
# When reinstalled on the bike there is no play in the wheel.

Derailleur

This part does all the work moving the chain around. In our case we have already had to replace the stock Shimano XT unit as it was worn and not working any more. Our XTR unit is fairly new, as is the cable, but it needs lubricating and checking. One feature often not checked is the tension spring that stops the chain jumping off on rough trails. Finally, check the gear cable as well and replace if necessary. Also make sure all the attachment bolts are tight that connect the derailleur to the frame.

When removing the cover on a Shimano system it is possible to change the force of the derailleur tension and lubricate the tension switch. We don’t touch anything else, as shifting is smooth with the newer derailleur, although the switch was sticky. It’s not possible to adjust the tension of SRAM clutches that are Type 2.1 or higher. Once lubricated it’s a good idea to check the gears shift properly and adjust the cable tension and limit screws if necessary. We will look at cable and derailleur setup in detail at a later date.

Remove the cover of the tension spring.
# Remove the cover of the tension spring.
This cam needs lubricating so the switch works properly.
# This cam needs lubricating so the switch works properly.
A small amount of Shimano grease here.
# A small amount of Shimano grease here.
Don't grease the spring part, just the on/off cam.
# Don't grease the spring part, just the on/off cam.
The switch should now work more smoothly
# The switch should now work more smoothly - when riding, the clutch can be switched off for smoother shifting.

Chainring Bolts And Crank Bolts

If you have ever wondered, where the creaks are coming from within your drive train, sometimes the culprits are the chainring bolts. Using the correct tools, which vary by brand, tighten them to the correct torque settings. Our right crank arm had one loose bolt and was the source of a major creak – once tightened the system is now silent.

Tighten all four chainring bolts.
# Tighten all four chainring bolts.
The torque settings are usually written on the crank arms.
# The torque settings are usually written on the crank arms.
One of the bolts on the right crank was loose, which resulted in an annoying creaking noise
# One of the bolts on the right crank was loose, which resulted in an annoying creaking noise - once tight, we had a silent crank arm.

Motor Service

This is more of a warning. This bearing was removed from a two-year-old electric drive unit. This particular customer did some maintenance, but was not that accurate with the washing of the bike. Over time the bearings in the motor have become worn and degraded. The outcome is, the pedals jammed when riding. The bike shop did a full service on the motor, as it was out of guarantee, then replaced the bearings. This is one of the bearings that was removed. In general though, motors should be sent away for service to the manufacturer.

This is a good reason to service your motor
# This is a good reason to service your motor - the bearing is absolutely wrecked.

Conclusion @eMTB-news.de

Chains, cassettes, derailleurs and hubs are still in their early days, when it comes to E-Bikes. There is only one system on the market so far, SRAM’s EX1, which is designed for E-Bike power. Some brands do have special hubs which are stronger, but there is still a long way to go. Basic checks like we have outlined will keep your system working smoothly and reduce the likely hood of sudden mid trail break-downs, meaning a long walk home with a heavy bike …

Ready to roll a few more hundred kilometers.
# Ready to roll a few more hundred kilometers.
Thanks Davide for the help!
# Thanks Davide for the help!

What kind of maintenance do you do yourself?


Further Information

Website: www.bagnolibike.com
Text & Redaktion: Alex Boyce | eMTB-News.de
Bilder: Alex Boyce

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  1. benutzerbild

    Alexkom

    Registered since 08/2016

    E-Bike drivetrains wear faster, because they have to deal with a lot of additional power. We show some basic tips on how to service them and when to replace certain parts.


    → Read the full article “[url=https://www.emtb-news.de/news/basic-e-bike-drive-train-service-tips/]Workshop: Basic E-Bike Drivetrain Service Tips[/url]”


    [url=https://www.emtb-news.de/news/basic-e-bike-drive-train-service-tips/][img]https://fthumb0.mtb-news.de/cache/750_auto_1_1_0/83/aHR0cHM6Ly93d3cuZW10Yi1uZXdzLmRlL25ld3Mvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMTcvMTEvSU0yXzY1NTkuanBn.jpg[/img][/url]
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